SYM-42

Kako fukcioniše kvačilo motora?

Što se motora tiče, uzbuđenje tokom vožnje je svakako jedan od aspekata koji preovladava. Međutim, postoji mehanički deo koji krije mnoge fascinantnr i zanimljive elemente koje treba otkriti.

Na primer, mnogi znaju kako rade gas i kočnica, ali jako malo njih se fokusira na dragocen element za pravilno funkcionisanje motora kao što je kvačilo.

Sada ćemo malo detaljnije razraditi princip po kojem kvačilo funkcioniše i čemu služi.

Rad i karakteristike

Odmah na početku potrebno je napomenuti da postoje dve vrste kvačila: manuelno (ručno) i automatsko.

Prvi je tipičan za automobile sa ručnim menjačem i za većinu motora. Dok se drugi tip kvačila univerzalno primenjuje na sve motore.

Konačno je vreme da se zapitamo: šta je to i kako funkcioniše?

Kvačilo se nalazi između motora i menjača. Njegova funkcija je da poveže pogonsku osovinu sa prenosnom osovinom, omogućavajući da se kretanje obe osovine odvoji pomoću mehaničke ili automatske kontrole. Kod standardnih menjača odvajanje kvačila – eliminacija direktne veze između radilice i osovine menjača – omogućava prebacivanje stepena prenosa, odnosno brzine i u veću i u manju, bez naglih trzaja. Ili, jednostavnije rečeno, omogućava rad motora dok je vozilo parkirano.

Kao što je spomenuto, na motorima se ova funkcija odvija automatski. Kada usporavate i blizu ste zaustavljanja, kvačilo se automatski otpušta omogućavajući da motor radi, a točkovi miruju.

Isto se dešava i pri ponovnom pokretanju: kod ručnog kvačila morate podesiti pritisak klizanjem kvačila tek toliko da se vozilo pokrene bez trzanja i da se ne ugasi. Kod motora je sve to automatski, samo je potrebno ubrzanje.

Tehnički princip po kojem kvačilo radi je trenje. Posebni materijali, definisani kao materijali za trenje, postavljaju se na pokretne elemente koji, kada dođu u kontakt, garantuju potpuno blokiranje prenosom 100% snage.

U automatskom modelu kvačilo većinom vremena koristi koncept centrifugalne sile. U ovom slučaju elementi od frikcionih materijala rotiraju unutar bubnja. Sa poećenjem obrtaja, širenje ovih elemenata, dovodi frikcioni materijal u spregu sa bubnjem, čime se snaga prenosi sa motora na točkove.

Kalibracija opruga osnovna je varijabla za dobro funkcionisanje kvačila i stoga garantuje brze, ali i „meke“ pokrete. Kvačilo mora raditi u savršenoj simbiozi sa karakteristikama prenosa snage motora.

Sa premekanim prugama, kvačilo bi se pokrenulo prerano i rezultat bi bilo previše brz start. A oprugama koje su previše tvrde, sa druge strane, motor mora da se pojača da bi se kvačilo moglo pokrenuti, ali tada imate sporo ubrzanje i veću potrošnju goriva.

Zašto vas „povređuju“određeni načini vožnje?

Kvačilo je osnovna komponenta svakog dvotočkaša, pa ga stoga ova činjenica čini i jako krhkim.

Često se dešava da čujete izraz „spaljeno kvačilo“ ili za neke druge probleme, pa je bolje na vreme saznati šta dovodi do toga i kako sprečiti.

  1. Prevelik napor: kvačilo je jedan od protagonista svakog starta vozila u stanju mirovanja i bilo koje promene brzine. Podvrgavajući ga „prekomernom naporu“ ( npr.vožnja uzbrdo uz ponovljene pokrete, kontinuirano ubrzavanje iz zastoja i vožnja pri veoma maloj brzini ) verovatno će prouzrokovati različita oštećenja koja mogu da dovedu do velikog troška.
  1. Prekomerna upotreba: na ovo se odnosi korišćenje kvačila i kada nije apsolutno neophodno, npr.držanje kvačila na crvenom svetlu. Možda ova radnja deluje bezopasno, ali oštećuje strukturu kvačila u kratkom periodu, tako da nemojte preterivati.

Zato, obratite pažnju kako koristite kvačilo i nemojte se plašiti da ga upotrebite kada je neophodno. Na taj način nećete imati problema tokom vožnje, a samim tim ni prouzrokovanu štetu praćenu troškovima.